Het 5% Principe

By 28 oktober 2017Geen categorie

5% van de mensen bepalen het spel in de organisatie.

Marketing wordt via social media heel gericht ingezet. Bedrijven richten zich minder vaak via klassieke media rechtstreeks tot de consument. Op platformen als Facebook en Instagram zoeken ze een micro-influencer. Een micro-influencer heeft veel volgers in een bepaalde doelgroep die hem of haar als rolmodel zien. Als deze micro-influencer een positieve blog schrijft over een restaurant of een foto post van een gerecht komen veel volgers ook naar het restaurant. Ze volgen het voorbeeld van hun rolmodel. Bedrijven beïnvloeden dus alleen de micro-influencer.

5% van de mensen bepalen het spel

Organisaties werken net zo. 5% van de mensen bepalen het spel. In de cases die we gedaan hebben komt naar voren dat 5% van de mensen 70% van de veranderkracht hebben. Dit noemen we het 5% Principe. Het zijn de micro-influencers binnen jouw organisatie. Het is essentiële informatie voor verandermanagers om te weten wie de 5% zijn. Je kunt namelijk het beste veranderplan hebben, maar als je de 5% niet mee hebt, is je plan gedoemd om te mislukken.

Wie zijn de 5%?

De 5% danken hun rol aan de relaties die ze onderhouden met hun collega’s. Ze hebben een belangrijke positie in het informele netwerk. Het zijn niet de managers die op papier de meeste invloed hebben. Het zijn de mensen die met je in gesprek gaan. Waar je naar wilt luisteren. Om de 5% te vinden moet je het informele netwerk van je organisatie in beeld brengen.

De 5% weet wat er speelt in jouw organisatie

De 5% heeft het bereik en de status om mensen mee te krijgen. Door hun vele relaties met medewerkers weten ze bovendien heel goed wat er speelt in organisaties. Ze kunnen dan ook belangrijke informatie aan tafel brengen. Informatie die je nodig hebt voor het onderbouwen van je geambieerde verandering. Vervolgens speelt de 5% een sleutelrol bij het tot leven brengen van je strategie of ambitie. Als je de 5% mee hebt, zorgen zij ervoor dat je verandering viraal door je organisatie gaat.

Voor (top)managers is het onmogelijk om deze relaties zelf op te bouwen en te onderhouden. Het vergt simpelweg te veel tijd. Het is door het 5% principe ook helemaal niet nodig om al die relaties te onderhouden. Als manager moet je in eerste instantie zorgen dat je een goede relatie hebt met de 5%. Zij kunnen je vertellen waar de medewerkers op de werkvloer mee zitten.

Mobiliseer de 5%!

Kortom, ook binnen organisaties volgen we rolmodellen die een sterk informeel netwerk hebben. Zij weten wat er speelt. Als je verandering wilt in je organisatie moet je niet proberen om iedereen te overtuigen. Overtuig de 5%. Zij doen de rest.

Wil je meer weten over hoe Pii Networks kan helpen bij in beeld brengen van de 5%, neem contact op met mij of via info@pii-networks.nl.